Cechy dobrego deflektora

Nie jest ważne, czy podróżujesz motocyklem turystycznym, usportowionym, klasycznym cruiserem czy nawet dużym skuterem. Zapewne nieraz zastanawiałeś się, jak poprawić swój komfort jazdy. Masz już dość chłodnego powietrza wdzierającego się przez szczeliny w kasku, wolisz jeździć z otwartą szybą, lub po prostu szum wiatru staje się dla ciebie zbyt monotonny podczas długiej podróży. Może też w skrajnym przypadku pęd powietrza „urywa” ci głowę podczas szybkiej jazdy lub potrzebujesz ochrony przed insektami lądującymi prosto na szybie twojego kasku.

Jeżeli widzisz siebie w jednym z powyższych przykładów, zastanawiasz się zapewne jak zaradzić swojemu problemowi. Rozwiązaniem dla ciebie może być zmiana geometrii przedniej części motocykla. W niektórych maszynach oryginalne szyby są zbyt krótkie dla wysokich osób. Gdzie indziej szyby są wyprofilowane tak, że powietrze zamiast zostać wyprowadzone do góry, uderza prosto w korpus lub głowę prowadzącego pojazd.

Przepływ strug powietrza i rozkład ciśnień na poruszającym się motocyklu

Na rynku dostępnych jest wiele szyb akcesoryjnych i deflektorów. Jeżeli zastanawiasz się co wybrać, powinieneś rozważyć najpierw wybór między podwyższoną szybą, a deflektorem.

Deflektor czy wyższa szyba? Wysoka szyba w motocyklu lub deflektor spełniają to samo zadanie – kierują strugi powietrza do góry. Natomiast należy pamiętać o jednym: Jeśli zamocujemy deflektor zawsze możemy zmienić jego ustawienie, tak aby dopasować go do swoich potrzeb, co w przypadku szyby jest już niemożliwe. Wydaje się to bardzo istotne, ponieważ nie każdy motocyklista jest tego samego wzrostu. Ponadto deflektor zwykle kosztuje dużo mniej, niż akcesoryjna szyba, w dodatku w każdym momencie można go zdemontować (np. podczas upałów).

Czym się kierować wybierając deflektor motocyklowy?

Wymiary i kształt i wielkość

Wiele osób wybiera deflektor o jak największych wymiarach, idąc tym tokiem myślenia, że im większa powierzchnia, tym będzie lepszy efekt użytkowania deflektora. Nic bardziej mylnego! Deflektor nie powinien być używany jako dodatkowa, prawie pionowa powierzchnia odbijająca powietrze, nie powinien działać, jak “tarcza”. Użytkowanie deflektora w ten sposób zaprzecza jego funkcji, a zamiast poprawy aerodynamiki pojawiają się turbulencje spowodowane przez strugi powietrza pędzące w chaotycznym układzie kierunków.

Jeżeli mały deflektor może spełnić swoje zadanie, nie ma sensu montować większego

Zadaniem dokładki do szyby zwanej deflektorem, jak sama nazwa wskazduje powinno być załamywanie strugi powietrza do góry. (ang. deflect – załamywać). Jego rozmiar powinien być tak dobrany, aby wykonywać to jak najwydajniej.

Dobierz deflektor w zależności od wielkości i kształtu szyby

Bardzo istotny jest kształt deflektora. W dolnej części w zależności od stopnia przylegania deflektora do oryginalnej szyby, im jest dalej od niej, tym powinien być zamocowany niżej. Jeśli na brzegach odstaje on lekko w porównaniu ze środkiem, dobrze jeśli jest odpowiednio wydłużony w tych miejscach.

Ciekawą sprawą jest cecha często pomijana, w niektórych przypadkach nawet producenci szyb motocyklowych zdają nie zawracać sobie nią głowy. Mianowicie chodzi o górną część każdego elementu aerodynamicznego. Jej kształt wpływa bowiem na powstawanie oporu indukowanego. Cóż to takiego jest? Bardzo łatwo powstawanie oporu indukowanego można wytłumaczyć na przykładzie skrzydła samolotowego. Pierwsze latające maszyny posiadały ostro zakończone skrzydła, niczym odcięte nożem. Obecnie skrzydło samolotu posiada płynnie zaokrąglony kształt. Zmiany w kształcie skrzydeł samolotów na przestrzeni lat były spowodowane m. in. chęcią redukcji oporu indukowanego. Podczas lotu na skrzydło wytwarza siłę nośną, co jest wynikiem różnicy ciśnień po dwóch stronach skrzydła. Ta różnica ciśnień powoduje również chęć przedostawania się powietrza ze strefy o wyższym ciśnieniu do strefy o niższym ciśnieniu. Powoduje to zawirowania, które z kolei przyczyniają się do powstawania oporu indukowanego. Podobnie jest w przypadku szyby motocyklowej, im większe zaokrąglenia na górnych rogach szyby, tym mniej zawirowań powodowanych przemieszczaniem się powietrza w stronę motocyklisty.

Szyba o kształcie zaokrąglonym u góry

Właściwości mechaniczne

Szyba deflektora motocyklowego powinna być na tyle sztywna, aby podczas drgań motocykla zbyt nie wibrowała, ponieważ nadmierne drgania przyśpieszają jej zużycie zmęczeniowe. Natomiast powinna być na tyle elastyczna, aby dopasować się do oryginalnej szyby i zapobiec pęknięciom. W dodatku ważna jest wytrzymałość na uszkodzenia pochodzące od przedmiotów mogących rozbić deflektor. Szyby w deflektorach DFLK wykonane są z poliwęglanu, który wytrzymuje dużo większe obciążenia udarowe niż plexi, czy szkło, jest również bardzo elastyczny. Gwarantujemy to, że kamienie i inne przedmioty mogące wyrządzić krzywdę motocykliście nie są w stanie uszkodzić deflektora. Jakość poliwęglanu może potwierdzić to, że jest on stosowany w szybach kasków motocyklowych, czyli najbliżej oczu.

Również w przypadku uchwytów nie wystarczy jedynie zaprojektować ich tak, aby mogły zamocować deflektor. Przecież motocykl nie stoi cały czas w garażu! Uchwyty są ważną częścią deflektora, mocują go i nie mogą pozwolić na jego przemieszczenie się podczas jazdy. Mimo, że deflektory DFLK mocowane są bezinwazyjnie do szyby, zostały przemyślane tak, aby jak najlepiej trzymały się podczas jazdy. W dodatku, drgania generowane przez silnik i uderzający wiatr powodują ciągłą pracę całej konstrukcji. W przypadku takich, cyklicznych obciążeń wiele materiałów po pewnym czasie nie zachowuje swoich właściwości i ulega uszkodzeniu. Konstruując nasze deflektory testowaliśmy różne materiały, natomiast ostateczny wybór padł na aluminium, które bardzo dobrze znosi obciążenia cykliczne, przy świetnym stosunku wytrzymałości do masy.

Uchwyty z aluminium, w które wyposażamy każdy deflektor